30 Ağustos 2024 Cuma

Hoşça Bak Zâtına Kim Zübde-i lemsin Sen & Şeyh Galib *


Ey dil ey dil niye bu rütbede pür gâmsın sen

Gerçi vîrâne isen genc-i mutalsamsın sen
Secde-fermâ-yi melek zât-ı mükerremsin sen
Bildiğin gibi değil cümleden akvâmsın sen
Rûhsun nefha-i Cibril ile tev’emsin sen
Sırr-ı Hak’sın mesel-i İsi-i Meryem’sin sen

Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen

Merteben ayn-ı müsemmâdadır esmâ sanma


Merciin Hâlik-i eşyâdadır eşyâ sanma

Gördüğün emr-i muhakkakları rü’yâ sanma
Başkasın kendini sûretle heyûla sanma
Keşf ile sâbit olan mâ’niyi dâ’vâ sanma
Hakkına söylenen evsâfı müdârâ sanma

Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen

İnleyip sırrını fâşeyleme ağyâra sakın
Düşme bilmezlik ile varta-i inkâra sakın


Değmesin âhların kâkül-i dildâra sakın

Sonra Mansûr gibi çıkman olur dâra sakın
Arz-ı acz etmeyesin yâreden ol yâra sakın
Bulduğun cevher-i âlîleri bîçâre sakın

Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen

Sendedir mahzen-i esrâr-ı mahabbet sende
Sendedir mâ’den-i envâr-ı fütüvvet sende
Gizli gizli dahi vardır nice hâlet sende
Ma’rifet sende hüner sende hakiykât sende


Nazar etsen yer ü gök duzâh u cennet sende

Arş u kürsiyy ü melek sendedir sende

Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen

Hayftır şâh iken âlemde gedâ olmayasın
Keder-âlûde-i ümmîd ü recâ olmayasın
Vâdî-i ye’se düşüp hiç ü hebâ olmayasın
Yanılıp rehrev-i sahrâ-yı belâ olmayasın
Âdeme muttasıl ol tâ ki cüdâ olmayasın


Secdeler eyle ki merdûd-i Hüdâ olmayasın

Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin sen
Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen

Merk-i hâtif gibi bu kayd-ı sivâdan güzer et
Erişen hâr u hasa âteş-i aşkı siper et
Dâmenin tutmaya âsâr-ı alâyık hazer et
Şems veş hâhiş-i Munlâ ile azm-i sefer et
Sâf kıl âyineni kâbil-i aks-i suver et
Hele bir cem’-i havâs eyle de Gâlib nazar et

Hoşça bak zâtına kim zübde-i âlemsin


sen

Merdüm-i dîde-i ekvân olan âdemsin sen



  • Hoşça bak zatına kim zübde-i alemsin sen

  • / Merdum-i dide-i ekvan olan ademsin sen. (Şeyh Galib)
  • İyimser tutuma sahip olan insanların belirgin özelliği, bu kişilerin kendi duygusal ihtiyaçlarını farkında olmaları ve hayatın getirdiği olumsuzluklara

  • fazla takılmamalarıdır
  • Nereye gidersen git, bulacağın aydınlık kafanın içindeki aydınlık kadardır-Cemil Meriç
  • İnsan, anlam arayan bir varlıktır. Bizleri dünyada biricik kılan

  • diğer varlıklardan ayıran şey anlam arayan bir varlık oluşumuzdur.
  • Hayatın anlamını oluşturan üç ana eksen:

1- Dünyaya verdiklerimizle bir anlam kazanırız
2- Dünyadan


aldıklarımız hayatımızın anlamını belirler
3- Hayatı anlamlandırmanın üçüncü ekseni kaderimize rıza göstermektir.

  • Tünelin sonunda her zaman bir ışık görenler, hayata ümitle ve anlam duygusuyla bağlananlar hayatta kaldı. ( Auschwitz toplama kampını tanımlayan Viktor Frankl)
  • Yaşayacağın en iyi tecrübe

  • iflas etmektir-Wall Street’de bir işadamının ifadesi
  • Ahlakın kökleri de empati duyusunda yatar acı, tehlike ve yoksunluğun yarattığı muhtemel kurbanlara eşduyum gösterebilen insanlar, acıyı sadece

  • kendi bölgelerinden değil insanlığın yanından yöresinden kovmaya çalışırlar.
  • “Başkalarının kederli olduğu dünyada ben mutlu olamam” düşüncesi
  • Kıskançlık ve haset:

  • “Haset sahip olmamak, kıskançlık ise sahip olmakla ilişkilidir. Haset kıskançlıktan farklı olarak sahip olunan birşeyi kaybetme korkusundan çok, başka birine kötülük yapmadım arzusuyla şekillenir.”
  • Zayıf insanların daima mağdur olduğu iyilerin ezildiği bir dünya tasavvuru insanları

  • kendi adaletlerini kendileri tesis etme noktasına getirir.
  • Fanatizmin her çeşidi ister futbolda olsun ister siyasi görüşlerde hep bizim kişisel yoksunluklarımızdan, zayıflıklarımızdan beslenir. Kendimizi çok zayıf ve değersiz hissedersek birdenbire uçlara savuruluruz.
  • Tüketim kültürünü tetikleyen reklamcılık insana şöyle der: “Ancak para harcama kudretli olanların, yaşamaya takati yeter ve ancak paranızı harcayarak daha sevilesi varlıklar

  • olursunuz.”
  • Reklamlar, gördükleri sonsuz çeşitlilikteki ürüne sahip olamadıkları sürece kendilerini aşağı hisseden çocuklarda, narsisistik bir yaraya yol açabilir.

  • İyi anne baba olmanın 10 altın kuralı:
  1. Davranış biçimi önemlidir
  2. Sevginin aşırısı yoktur
  3. Çocuğunuzun hayatının içinde olun
  4. Ebeveynlik tarzınız

  5. çocuğunuzla uyum sağlasın
  6. Kurallar koyun ve sınırları belirleyin
  7. Çocuğunuzun özgürlük duygusunu besleyin
  8. Tutarlı olun
  9. Sert ve kaba disiplinden

  10. kaçının
  11. Kurallarınızı ve kararlarınızı açıklayın
  12. Çocuğunuza karşı saygılı olun
  • Kişilik, çocukluktan başlayarak şekillenen ve hayatın

  • sonraki evrelerinde ufak fırça darbeleriyle son şeklini alan kalıcı özellikler bütünüdür.
  • Kişilik üzerinde belirleyici kavramlardan biri olan huy, dört ana bileşenin farklı yoğunluklarda bir araya gelmesiyle oluşur.

  1. Hayatta yenilik arayışı
  2. Zarardan kaçına isteği
  3. Ödüle bağımlılık.
  4. Sebatkarlık
  • Günümüz toplumunda narsisistik kişiler giderek çoğalıyor. Çünkü bu tür bir kişilik

  • yapısına sahip olmak, insana başkalarına nazaran biraz daha öne çıkma fırsatı veriyor. Kendine sevdalı kendini yere göğe koyamayan “Küçük dağları ben yarattım” diyen insanlar toplumda daha fazla değer buluyorlar. Çünkü

  • kendi reklamını yapan, kendini ön plana çıkaran insanların rağbet gördüğü bir zamanda yaşamaktayız.



































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorgun Yıllarım*

Hem beni öldürdün hem bendeki seni Böyle olsun istemezdim Ben mağlubum ama sen de kaybettin Ben hayatı, sen de beni   Lanet olsun bana seni ...